Trabank – Een bank van een Trabant

Tja, soms verzin je wat en maak je van een Trabant een…bank… en zo begon het verhaal.
Men neme een Trabant 601 Combi en je koopt die voor één dag… en in die dag sloop je alles eruit en eraf wat je ooit nog nodig denk te zijn. Dus de spatborden, motorkap, gril, bumper, stuur, achterklep. km teller, asbak, papieren en wat je ooit nog meer nodig denkt te hebben gaat er dus af en uit. Iets met een slijptol en wat meer geweld en je komt een eind. Alhoewel geweld… het moet er allemaal wel af zonder alteveel schade want je bent die onderdelen dus later nog wel nodig. Dus eerder “gepast geweld”. En denk niet dat een trabant niet kan roesten… dat kan een trabant prima..

Als alles eraf is blijft er een zielig hoopje Trabant 601 Combi over….

En daarna kan alles (in de woonkamer, jawel… ) weer in elkaar gepuzzeld worden. Dat lijkt een makkelijke klus, maar je hebt het frame waar alles op gemomonteerd zat natuurlijk niet meer en het hele verband is dus uit de “auto”. Dat betekend dat je zelf eerst weer een frame moet maken en het een enorme puzzel is om alles weer netjes(!) in elkaar te zetten. Ja, het kan echt sneller, maar dan krijg je geen net meubel maar een rommel ding. En dat is niet de bedoeling.

De achterklep is uiteindelijk gebruikt om er een mooie rugleuning mee te maken. Ja, daar zat flink wat roest op die je niet op je kleding wilt krijgen, dus alles is eerst (indien nodig) gespoten met een blanje lak waardoor de roest niet verder gaat en je dus later ook je kleren niet verpest als je op de “Trabank” gaat zitten. Het hout is allemaal geïmpregneerd hout geworden, dat rot ook nooit meer.

Als laatste stap is de bekleding gemaakt door een stoffeerder die er passende bekleding op heeft aangebracht. Ja, je kunt zelf ook wat gaan rommelen met bekleding, maar sommige zaken kun je beter aan de professional overlaten. Zo ook dat klusje.

En zo heb je na een paar weekjes werk… je eigen Trabank in je woonkamer staan. De koplampen werken natuurlijk ook en verlichten het huis in de nacht… 🙂 Al met al een mooie klus met een goed resultaat.
Doet toch een beetje pijn om te zien hoe een Trabant zo onttakeld wordt, zeker voor een Combi, de mooiste uitvoering. Ik zou er de zaag niet in kunnen zetten maar had een poging gedaan om hem weer op de weg te krijgen, het is tenslotte rijdend erfgoed uit de DDR. Zo’n bank is natuurlijk wel uniek.
Dat zou inderdaad wel het mooiste zijn geweest, maar helaas was deze al veel te ver weg. Ding stond al jaren (letterlijk) in een weiland in het gras waar paarden omheen graasden… bodem compleet rot, motor zo vast als een huis… echt helemaal aan het einde. Helaas. Dus dan maar het beste ervan gemaakt en dan was dit een mooi doel. Ding zou anders in zijn compleetheid in de pers zijn verdwenen begreep ik van de eigenaar… 🙁
Toch wel heel bijzonder geworden.