Retro Motor Show Poznan
Eén keer per jaar is er in de Targi (Een soort Jaarbeurs) in Poznan een tentoonstelling met oude auto’s. Het leuke aan die beurs is dat er (naast de oude VW golf die je vroeger zelf wellicht hebt gehad) vooral auto’s staan uit het voormalige oostblok.
Neem deze FSC Żuk busjes. Ze zijn van 24 juni 1959 tot 13 februari 1998 door de Poolse autofabrikant Fabryka Samochodów Ciężarowych (FSC) in Lublin geproduceerd werden. De FSC Żuk was in wezen gebaseerd op de Warszawa M20, net als de bestelwagen ZSD Nysa. Door de gemeenschappelijk gebruikte basis konden de auto’s goedkoop geproduceerd worden en waren ze geliefd in Polen.


Echt Pools, een Auto San bus. Alhoewel de naam chinees klinkt, is het 100% pools. In 1926 bracht Autosan z’n eerste serie bussen uit, gebouwd op Lancia-onderstellen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog lag alles stil, maar in 1950 gingen ze weer van start. In 1973 kwam er een nieuwe lijn bussen – de H9, met de motor achterin. En in 1984 volgde het grotere model, de H10.
En dan deze: “de Zwarte Volga”, ja, het is een GAZ-M1, maar het is ook een “Legende”… en wat voor één!
Volgens verschillende versies werd de auto bestuurd door de communistische geheime dienst, de Russische maffia, of zelfs de dood zelf. De auto werd vaak omschreven als zwart, met witte velgen, witte gordijntjes of andere witte details.
Dit griezelige beeld ontstond ook doordat de GAZ-M1 personenauto van de Gorky autofabriek (Emka) actief werd gebruikt door de NKVD (de Sovjet geheime dienst) tijdens de periode van massale repressie. En als die je kwamen halen in de zwarte Volga.. kwam je nooit meer terug…
Om kosten te besparen werd de GAZ-M1 tijdens bijna de hele productieperiode alleen in het zwart geleverd, wat natuurlijk alleen maar bijdroeg aan het duistere imago van de auto.

Al met al is een bezoek aan de Retro Motor Show iedere keer weer een feestje. Van de FSO producten zoals de Syrena (wat een pareltje) tot de IFA F50, de Polki Fiat, de typische Poolse Predom caravan (geheel van Polyster en ook verkocht in NL) etc. etc. etc. Wat een feestje. En o ja, alles staat kriskras door elkaar heen wat het “Midden-Europa” sfeertje alleen maar beter maakt.

















Mooi dat de EigenWebstek weer online is, ik lees je berichten hierop graag. Tja Poolse auto’s, van vormgeving vind ik de eigen producten minder dan auto’s uit o.a. Rusland, de DDR en Tsjechoslowakije. Sommige modellen van FSO werden ook in Nederland verkocht maar hadden geen goede reputatie. De Predom caravan wordt nog steeds geproduceerd en is te koop onder de naam Niewiadow. De nieuwprijs is helaas een veelvoud van die uit de communistische tijd.
Klopt, de Poolse modellen zijn veelal veel rudimentair / simpeler. Je ziet de cultuur van het land terug in de auto’s. Alhoewel de Syrena wel prachtig is moet ik zeggen. Mijn ouders hebben nog een Predom gehad, ding was onverwoestbaar. Als ik er nu 1 zou zoeken zou het gewoon een oude zijn, kan niets aan stuk en de binnenkant is prima op te knappen met wat rechterhanden. Als ik zie wat de nieuwe kosten… bizar. Tussen de 15 en de 19 duizend euro. Nu niet en nooit niet. 2e hands zijn ze prima te koop voor een fractie.